Cinema per ensenyar a fer un cabasset

El Museu de la Pauma de Mas de Barberans ha presentat enguany el seu propi documental dins la 11ª Mostra Internacional de Cinema Etnogràfic. Es tracta de Dos dones, quatre mans i un cabasset, un projecte dirigit per l’antropòleg i periodista Josep Juan Segarra que il·lustra pas a pas com es confecciona un cabasset de pauma i un de tires de roba. El documental projecta una mirada molt acurada de tot el procés d’elaboració d’aquesta peça tant singular de l’artesania rural catalana amb l’objectiu principal de documentar exhaustivament a través de l’audiovisual una tècnica ancestral.

S’elabora un cabasset de pauma i un altre de tires de roba perquè d’aquesta manera es transmet la tècnica sense haver de recórrer necessàriament a la pauma com a matèria primera, ja que el margalló és una espècie protegida i no es pot comercialitzar. Per això, de vegades, és dificultós que algunes persones puguin accedir a aquest material que a més a més necessita un procés de preparació important.

Dos dones, quatre mans i un cabasset es va projectar al Museu de la Pauma el passat 3 d’agost, però ha estat pensat com una mena de tutorial a través del qual qualsevol persona interessada pot aprendre com elaborar un cabasset, sigui de roba o de pauma. La idea és dividir-lo en quatre càpsules formatives que es difondran a través de les xarxes socials del Museu.

Cartell: Carme Pons

2021-09-22T12:44:37+00:00