El Racó dels Artesans, 18 anys (-1)

Aquest 2020 el Racó dels Artesans, la fira monogràfica de les fibres vegetals del Mas de Barberans, hauria arribat a la seua majoria d’edat. No obstant, l’edició divuit no ha estat possible a causa de la crisi sanitària generada per la pandèmia de la COVID-19. Una pausa forçada per les circumstàncies, però que ha servit per fer una retrospectiva en format audiovisual i per mostrar a través de les imatges què és i què representa per al Mas de Barberans aquesta trobada anual on fan rogle artesans i artesanes d’arreu del planeta, i com s’hi impliquen i la viuen tant les associacions i entitats del Mas com els seus veïns i veïnes.

El que va començar com una petita fira local amb només tres demostracions d’artesania l’agost del 2002,  va anar creixent i ampliant continguts ja els primers anys, fins a fer un salt important el 2007 quan es va convertir en fira monogràfica de les fibres vegetals. Organitzada per l’Ajuntament del Mas de Barberans i el Museu de la Pauma, compta amb l’assessorament de l’Associació de Cistellers de Catalunya, i els últims anys, amb més d’una seixantena d’expositors, s’ha consolidat com un punt important dins el circuit europeu de les fires de fibres vegetals, juntament amb Issigeac i Vallebregues, a França; Vilanova di Bagnacavallo, a Itàlia;  Lichtenfels, a Alemanya; i Salt, a Catalunya.

La sostenibilitat i el respecte a l’entorn, la transmissió generacional de coneixements i tècniques o la salvaguarda del patrimoni cultural immaterial són alguns valors intrínsecs d’aquesta fira en què hi han participat al llarg dels anys, artesans i artesanes de països amb maneres de fer tant diferents com Japó, Anglaterra o França. Aquest important component internacional, sumat a la presència territorial de Catalunya i de la resta de l’Estat, l’ha convertit en un punt de trobada interessant per compartir tècniques, experiències i coneixements. De fet, en l’edició d’enguany, que havia de ser una de les més internacionals, gràcies en part a l’exposició de cistelleria europea Lookout, havien confirmat assistència, entre altres, les artesanes Anelma Savolainen i Eija Koski de Finlàndia; i Mary Butcher, d’Anglaterra; a més d’un col·lectiu de Xile que treballa amb un projecte de recuperació de la cistelleria de palla: http://www.chupallasycuelchas.cl/.

La diversitat de tècniques, materials i productes finals és una de les singularitats principals del Racó dels Artesans i per tant està molt present en aquest vídeo retrospectiu amb imatges de les últimes edicions de la fira, que podeu veure clicant aquí i que també recull algunes de les creacions de Fibrejant, el certamen d’art efímer vinculat a la fira que es realitza des del 2012. També hi surt reflectida la vessant més participativa de la fira a través dels visitants que venen a veure-la i prenen part activa als tallers i activitats que s’hi organitzen.  Una síntesi de poc menys de dos minuts per mostrar l’essència del Racó dels Artesans i apel·lar el públic local i de fora a retrobar-se amb la fira el 2021, amb permís de la pandèmia.

2020-10-19T17:05:35+00:00