Cinema etnogràfic i artesania del castanyer

La novena edició de la Mostra Internacional de Cinema Etnogràfic, organitzada pel departament de Cultura i diverses entitats culturals del país, farà parada al Museu de la Pauma. Es tracta d’una mostra de produccions audiovisuals relacionades amb la recerca i el patrimoni etnològic que combina filmacions amateurs antigues amb documentals i pel·lícules de ficció, que són testimonis de formes de vida i cultura de la nostra societat. Aquest certamen també posa de manifest com en les últimes dècades l’audiovisual ha penetrat en l’etnografia i com la recerca fa servir l’audiovisual per documentar i explicar allò que investiga.

En el cas del Mas de Barberans, dins la Mostra de Cinema Etnogràfic, es projectaran tres audiovisuals que recullen un tipus d’artesania que estarà molt present al Racó dels Artesans d’aquest 2019: la de la fusta del castanyer. Així els documentals seleccionats són La cistelleria amb castanyer (1999) i Els cistells de castanyer (2002), tots dos dirigits per Eugenio Monesma, director la productora Pyrene P. V., amb seu a Osca. El primer explora els boscos de castanyers de Montemayor del Río (Salamanca) i mostra l’habilitat dels seus artesans. I el segon ens trasllada als boscos de Navarra, l’hàbitat natural d’Agustín Anchordoqui, un dels darrers artesans que treballa aquesta primera matèria per a teixir cistells.

Finalment es projectarà Fusta Teixida de Beatriz Unzueta, un audiovisual de producció pròpia que servirà de presentació per a l’exposició temporal sobre aquesta artesana basca, filla de Juan Unzueta, un mestre de la cistelleria amb castanyer, que s’inaugurarà al Museu de la Pauma del Mas de Barberans.

La presentació d’aquestes projeccions anirà a càrrec d’Eugenio Monesma, director dels dos primers documentals; de Lluís Grau, estudiós de la cistelleria catalana i cisteller; i i Beatriz Unzueta. L’acte tindrà lloc el divendres, 2 d’agost a les 11:00 hores a la sala d’audiovisual del Museu de la Pauma.

Vila-rodona, Puigcerdà, la Terreta (Tremp), Barcelona (Gràcia), la Seu d’Urgell, Palamós, Esterri d’Àneu, el Cogul, Ripoll, Manlleu, Roda de Ter, la Vall d’en Bas, Reus, Sant Feliu de Guíxols, Sant Cugat Sesgarrigues i Cervera, són els altres municipis que acullen la Mostra de Cinema Etnogràfic.

FOTO: Fotograma “La cistelleria amb castanyer”

2019-07-11T11:14:38+00:00