Converses esparteres i l’ofici de pastor

L’agost és un mes molt intens al Centre de Desenvolupament Rural  Museu de la Pauma, ja que al marge del punt àlgid de la fira monogràfica de les Fibres Vegetals, s’organitzen diverses activitats que pretenen apropar el Museu al públic local. Aquest any no ha estat l’excepció i entre les activitats que s’han organitzat cal destacar les “Converses esparteres”. En aquesta activitat es va buscar la presència de dos artesans de l’espart que van explicat la seua experiència vital lligada al treball d’aquesta fibra vegetal. El primer va ser José Fajardo Rodríguez  del Taller d’espart de la Universitat Popular d´Albacete, un projecte per mantenir viva la cultura de l´espart; i el segon testimoni va ser Maria Teresa Miñana, artesana valenciana que actualment viu al municipi d’Aigües (Alacant) i que ha evolucionat cap a l’artesani d’autor.

També va ser interessant la taula rodona sobre l’ofici de pastor, moderada per Bernat Lleixà de la UPF, portava per títol Com ha canviat l’ofici de pastor? La ramaderia a Masde Barberans en els últims 100 anys i va comptar amb la intervenció de Pepito Armengol, pastor jubilat de Mas de Barberans; Laia Batalla, directora de l’Escola de Pastors de Catalunya; Jordi Duch, geògraf i autor de la publicació:  “La ramaderia als Ports: el cas de Mas de Barberans. Efectes socio-ambientals dels canvia en la darrera meitat del segle XX”; i Juan Carlos Leixà, ramader en actiu.

Altres activitats de l’agost han sigut la projecció de L’espiritualitat com a procés,  de Pere Planells dins del programa Mostra Internacional de Cinema Etnogràfic o  i la intervenció artística d’Arnau Casanoves Silva loquens , sobre el llenguatge de les plantes que va tenir lloc el dissabte de fira en el marc d’una nova edició del cicle Ebre, Música & Patrimoni que impulsa el Consorci del Museu de les Terres de l’Ebre.

2023-10-26T12:18:27+00:00