Els sons de la pauma

Encara que d’entrada pugui semblar una faena silenciosa, l’artesania de la pauma també té els seus propis sons. Un paisatge sonor on s’entremesclen freqüències potser una mica confoses per als profans en la matèria, però enmig de les quals sí que es pot distingir clarament el so sec de les estisores esmetxant (tallant les puntes que surten de la llata) o la fluïdesa de l’aigua que serveix per humitejar els brins que s’utilitzaran per fer el cordill. Embrinar, escoellar o fer la llata també tenen les seues pròpies sonoritats i ara és possible escoltar-les a través d’una instal·lació sonora i visual que hi ha al Museu de la Pauma: Sons Paumeros.

La instal·lació consta d’una estructura metàl·lica amb diverses fotografies que il·lustren alguns dels passos que configuren l’artesania de la pauma i que tenen un vocabulari propi. En aquest plafó s’inclou un codi QR a través del qual s’accedeix a aquest sons enregistrats per l’artista sonor Vicent Matamoros. Es tracta d’un projecte presentat dins el marc del cicle Ebre, Música & Patrimoni del Museu Terres de l’Ebre. Els podeu escoltar clicant aquí.

2021-09-22T12:47:51+00:00