No tot és pauma, segona edició

L’Escola Teresa Subirats del Mas de Barberans i el Centre de Desenvolupament Rural Museu de la Pauma reforcen vincles a través de la creativitat. Més enllà d’ensenyar a fer cordell i llatar, el Museu amb la complicitat i total implicació del centre educatiu, ha explorat altres vies per engrescar l’alumnat i apropar-lo als seus objectius fundacionals: transmetre el coneixement artesanal i els valors de sostenibilitat i de respecte a l’entorn, així com també donar a conèixer les possibilitats plàstiques i artístiques de la pauma i dels materials naturals que es troben a l’entorn del municipi. Així aquest curs 2019-2020 el projecte educatiu “No tot és pauma” ha iniciat la segona singladura amb la participació de l’alumnat de cicle inicial, mitjà i superior de l’Escola Teresa Subirats del Mas de Barberans. “Volem que els xiquets i xiquetes siguin feliços al Museu, que hi vinguin motivats, per això els proposem fer peces diferents i creatives”, argumenten els impulsors del projecte.

Ideat per l’artista Maria Pons i monitoritzat per les artesanes del Museu de la Pauma sota la coordinació del Museu i l’Escola Teresa Subirats, es tracta d’un projecte que surt també de l’àmbit estrictament escolar per a projectar-se a la societat.

El procés de creació és el següent: l’artista Maria Pons, amb l’ajut de les artesanes del museu que són les que proporcionen el material i algunes solucions tècniques, crea el prototip de la peça que elaboraran els i les alumnes. Es proposen dos versions del mateix objecte per adequar-lo a les diferents edats de l’alumnat. Els xiquets i xiquetes fan el taller al Museu amb les artesanes i l’acompanyament de l’escola i s’aprofita la sessió per documentar fotogràficament tot el procés i fer fotos divertides que motivin encara més els joves participants.

Amb els objectes creats juntament amb les fotografies que es fan durant els tallers es fa una exposició pel Racó dels Artesans, la Fira Monogràfica de les Fibres Vegetals. També per a la fira, l’artista que ha dissenyat els prototips prepara un taller per elaborar una de les peces treballades al llarg del curs. Després aquesta mateixa exposició s’instal·la a l’escola i quan es desmunta els objectes es retornen als alumnes que els han creat. Paral·lelament per deixar-hi constància, els prototips es documenten com a peces de la col·lecció del Museu.

Enguany, aquest projecte es va presentar a les jornades Apropa’t, museu i escola aprenem junts que es van realitzar al Museu de les Terres de l’Ebre el dia 16 de novembre.

“Pensem que realitzar els tallers al Museu en lloc de l’escola com es feia abans motiva més l’alumnat, i també és engrescador per a ells que es realitzi una exposició amb els objectes que han creat”, apunten des de l’organització.

Un àngel i una bola nadalenca fets amb pauma i llaços d’or i plata; un mòbil amb una constel·lació elaborat amb pauma, neteja pipes de colors i llana; i finalment una titella de pal realitzada amb pauma, flors naturals o draps de colors, van ser els objectes creats el curs passat. Aquest any han començat també pel taller de decoració nadalenca i han fet una corona de malla.

Fotos: Joan Maria Ventura

2019-12-18T14:10:41+00:00