Un hort per mirar i per escoltar

Art sonor, cant improvisat i etnobotànica han trobat un punt de confluència al Mas de Barberans: l’hort sonor, un projecte impulsat per l’Ajuntament, en col·laboració amb la Diputació de Tarragona i el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, que té el doble objectiu de mostrar la tasca creativa del Taller de Cant Popular del Mas de Barberans i alhora  crear un nou actiu turístic al municipi a partir del patrimoni material i immaterial vinculat a la tècnica de la pedra seca, l’etnobotànica, l’hortofructicultura, la música i l’artesania de la pauma.

Aquest hort es troba en uns terrenys municipals situats a un quilòmetre del nucli urbà, al costat de les piscines, i vol posar en valor l’hort domèstic, un element que encara es manté viu en entorns rurals com el del Mas de Barberans i que forma part del seu paisatge quotidià. Es tracta d’un ecosistema creat i mantingut per l’home que acull un patrimoni molt divers: el cultiu de varietats locals de verdures, hortalisses i fruiters, juntament amb estructures de pedra en sec com marges, arjubs, cabanes o sèquies.

Amb l’assessorament en termes d’etnobotànica de Salvador Cardero, en el nou hort sonor del Mas s’hi han plantat espècies molt arrelades al paisatge del territori com ara l’arboç, el magraner, el baladre o el poliol, i on no hi podia faltar el margalló, la palmera autòctona que nodreix l’artesania de la pauma. Per la seua banda, els membres d’aquest taller de cant popular, coordinats pel músic ebrenc Arturo Gaya, han creat, cantat i enregistrat 21 cançons inspirades en aquestes plantes d’acord amb els paràmetres de la música improvisada (jotes, fandangos, cobles,…) unes cançons que es poden escoltar in situ a través d’un codi QR instal·lat en cartel·les al costat de cadascuna d’aquestes plantes. “De la pauma o margalló, | se’n fa un treball excel·lent | i és la única palmera | pròpia del Vell Continent”, diu una de les cançons dedicades al margalló.

Intervenció artística

Paral·lelament, per tal de reforçar encara més aquest nou espai, els cistellers Joan Farré Oliver i Aleix Grifoll Bravo, hi realitzaran una intervenció artística a finals de juliol utilitzant com a matèria primera diverses fibres vegetals, principalment brots d’olivera i vímet. Farré i Grifoll crearan una escultura efímera emprant tècniques de cistelleria tradicionals i d’altres de més contemporànies per bastir una mena de tanca amb entrada que convida al visitant a endinsar-s’hi i a que, una vegada a dins, aquest s’hi senti recollit i obert a explorar l’experiència sensorial que se li ofereix.

El Taller de Cant Popular del Mas va començar el seu periple el 2011 amb la finalitat de recuperar la tradició de cantar versos improvisats a la Festa de Sant Antoni Abat. Prèviament a l’hort sonor que es posa en marxa ara, també ha tret un llibre CD, El cant de les plantes, amb una selecció cobles dedicades a un centenar d’espècies de plantes de la zona dels Ports.

2021-07-12T11:52:03+00:00