El Racó dels Artesans o l’experiència de les fibres

El Racó dels Artesans, la Fira Monogràfica de les Fibres Vegetals del Mas de Barberans ha celebrat la vintena edició sense grans canvis però amb novetats importants. La fira ja fa temps que ha tocat sostre pel que fa al número d’expositors  per una qüestió de dimensions i de logística, però el cert és que sempre incorpora algun element que la manté en línia ascendent i que la ratifica en el seu objectiu de ser una trobada internacional d’artesania que el públic pugui viure com una experiència.

Així, des de l’organització, l’Ajuntament del Mas de Barberans i el Museu de la Pauma, s’aposta per donar un protagonisme especial als tallers perquè els assistents puguin experimentar les fibres vegetals, i també es dona més espai als artesans i artesanes perquè més enllà de les peces fetes i acabades puguin també mostrar el procés de creació. De fet, una de les novetats d’enguany ha estat la realització d’unes seqüències tècniques, en què set artesans experimentats han mostrat com si fos un espectacle visual una part del llarg procés que representa bastir una peça de fibres vegetals.

Tant els tallers, a càrrec d’Art Pauma, Jordina Bravo, Cristian Real i Espartos Manolito; com les seqüències tècniques que han escenificat Mònica Guilera, Tim Johnson, Joan Farré, Javi Bellés, Teresa Miñana, Aleix Grifoll i Paco Trepat, han estat un èxit de públic i de participació.

Seqüència tècnica d’Aleix Grifoll mostrant com es fa la vora cargolada. Foto: Carme Sitjar

Un total de 45 artesans i artesanes d’arreu de Catalunya i l’Estat, amb una important representació de les Terres de l’Ebre i presència internacional provinent de Bèlgica, Finlàndia, Holanda, Suècia o França, van participar al Racó dels Artesans d’enguany que es va celebrar el cap de setmana del 5 i 6 d’agost i que a causa del fort vent de la matinada va haver de canviar la seua ubicació habitual repartint els expositors per diferents carrers del nucli urbà del municipi. Un entrebanc que es va superar gràcies a l’esforç i la bona voluntat de totes les parts. La xifra de visitants es consolida al voltant dels 4.000.

Fibrescampus

Al voltant del Racó dels Artesans, l’altra cita important de l’estiu al Museu de la Pauma és el Fibrescampus, un espai d’aprenentatge per compartir tècniques i coneixements. Aquest estiu s’ha ampliat amb dos cursos més que se sumen als quatre dels anys anteriors. Amb totes les places exhaurides s’han fet dos cursos monogràfics dedicats a la pauma a càrrec d’Antonio Rodríguez, un dels màxims experts a nivell estatal de l’artesania de la pauma i un altre de les artesanes d’Art Pauma. Dos d’escorça de bedoll, i Impartis per les artesanes escandinaves Anelma Savolainen i Emma Dahlqvist. I finalment, aprofitant l’exposició Espart, disseny rural, hi hagut també dos cursos dedicats a l’espart a càrrec de Simone Simons i de José Fajardo coordinador del projecte de la Universidad Popular de Albacete.

2023-10-26T11:56:45+00:00