Racó dels Artesans amb artesania de proximitat

El Racó dels Artesans, la Fira Monogràfica de les Fibres Vegetals del Mas de Barberans recupera aquest 2021 el pols i viurà el cap de setmana del 7 i 8 d’agost la divuitena edició, sempre seguint les directius que marqui el PROCICAT. Després de l’aturada de l’any passat motivada per la situació sanitària generada per la pandèmia, els artesans i artesanes de les fibres vegetals tornaran a fer rogle enguany pels carrers del Mas i exposaran peces i creacions que alternen el saber fer d’un ofici tradicional amb l’experimentació creativa. Així la fira manté intacta la seua filosofia de punt de trobada de tradició i contemporaneïtat i la d’intercanvi d’experiències entre els professionals del sector, si bé renuncia momentàniament, a causa del context global, a la internacionalització que tant l’ha caracteritzat els últims anys.

Com també s’ha fet amb l’edició d’enguany del Fibrescampus, que tindrà lloc la setmana abans de la fira, el Racó dels Artesans posarà el focus en els artesans i artesanes de Catalunya i la resta de l’Estat. Hi participaran una trentena d’expositors la majoria provinents del Principat (22), alguns d’ells molt vinculats a la fira com Joan Farré o Paco Trepat. Dels vint-i-dos expositors catalans, vuit són de les Terres de l’Ebre, amb la presència inexcusable de les artesanes d’Artpauma del Mas de Barberans o d’altres noms com el de Pilar Girbes, de Sant Jaume d’Enveja, que conrea cotó al delta de l’Ebre per elaborar fil de manera artesanal. Pel que fa als expositors de la resta de l’Estat, cal destacar la presència per primera vegada de l’Aula de Natura de la Universitat Popular d’Albacete, especialitzada en espart; o l’artesà gadità Antonio Rodríguez que mostrarà la seua manera de treballar la pauma.

El vímet, l’espart i la pauma seran les matèries primes més presents a la Fira, però també s’hi podrà trobar tireta de ratang i de jonc amb la qual l’artesana Marta Penina explora la creació de làmpades de bova o de fibres toves.

El cartell de la fira, obra de Pep Cruells, està inspirat en la peça Homage to Gaudí de Klaus Titze.

Tallers i activitats paral·leles

Organitzada per l’Ajuntament del Mas de Barberans, amb l’assessorament de l’Associació de Cistellers, el Racó dels Artesans inclou també una important oferta de tallers i activitats paral·leles que fan que els visitants la gaudeixin des de dins. A nivell, del municipi els masovers i masoveres cada vegada se la senten més seua i s’hi involucren activament.

Enguany s’han organitzat quatre tallers participatius gratuïts que s’impartiran en dues sessions al matí i tres a la tarda, els dos dies de fira, amb un màxim de sis places per sessió i taller. En aquest taller, les artesanes d’Artpauma ensenyaran a fer un cinturó amb pauma; i l’artesana Mariona Velasco proposarà fer una polsera de medul·la de ratang. La realització d’una estoreta de bova, a càrrec de Joan Clop; i l’elaboració d’un saquet d’herbes aromàtiques per part de Montse Catalán, són els altres dos tallers programats. Concretament, en aquest  últim taller, Catalán farà servir la tècnica japonesa del hapa-zome per estampar al saquet una fulla d’anyil autèntic (Indigofera tinctoria).  Consisteix en picar la fulla amb una pedreta damunt la tela: primer queda de color verd, però al oxidar-se es transforma en indi o anyil.

També el divulgador i col·laborador del Museu, Marco Pla, oferirà diversos tallers relacionats amb la prehistòria: la creació d’una polsera de papir, un taller de talla lítica, un altre de pintura amb els personatges de les pintures rupestres del Cocó de la Gralla i la realització d’un collaret amb una placa de pissarra. Prèviament a aquests tallers, Pla oferirà una xerrada sobre els mètodes d’elaboració del foc durant la prehistòria.

D’altres activitats destacades en aquesta divuitena edició de la fira seran una visita guiada a l’exposició de cistelleria europea Lookout, a càrrec dels seus comissaris Mònica Guilera i Tim Johnson; i el concert i instal·lació Aquàtica, de Simone Simons i Peter Bosch, al Museu de la Pauma. Podeu descarregar-vos el programa de la fira en aquest enllaç. Per assistir als tallers i activitats que es faran a l’interior del Museu cal inscripció prèvia.

Text: Roser Royo

Fotos: Joan M. Ventura