Teixir peces amb vida pròpia

Les possibilitats del vímet van més enllà de la peça estàtica i invariable. Aquesta fibra vegetal ens dona la possibilitat de crear peces vives que evolucionen si les plantem i reguem. I és que el vímet amb què treballen els artesans són els brots o esqueixos d’un any d’un tipus de salze, la vimetera (Salix fragilis). Enguany hem pogut aprofundir en el tema, ja que el Museu de la Pauma de Mas de Barberans  ha estrenat temporada amb un taller de vímet viu, a càrrec de l’artesà Aleix Grifoll. «Si plantem aquests esqueixos en línia tenim una tanca, si els plantem en cercle i els ajuntament de dalt, tenim una cabana», explica Grifoll tot assenyalant que els salzes i les vimeteres són arbres de ribera i uns grans estabilitzadors del terreny, a més de bons depuradors d’aigua.

El taller de Grifoll ha tingut lloc a principis d’aquest mes de març, just a les portes de la primavera, i ha consistit en posar en pràctica aquest coneixement a petita escala plantant els vímets en testos. Cada participant portava un parell de recipients amb terra per plantar-hi petites estructures de vímet viu. En un dels testos hi han plantat una columna de forma rodona, bastida amb la tècnica de rombes; i en el segon se’ls ha proposat una tècnica més experimental i lliure per embolcallar una pedra. Ara caldrà esperar a la primavera a que brotin les fulles.

Per fer aquest taller s’han utilitzat dos varietats de vímet diferents: el salix alba, el més comú a Catalunya i d’una tonalitat groguenca; i el salix purpurea helix, una varietat que no és autòctona i que té un color verd molt clar. Totes dues plantades i recol·lectades per Aleix Grifoll a les seues finques de Girona.

2024-03-14T15:08:30+00:00